onsdag, februari 20, 2013

Ny Bok På Gång

Nu ska Kim M. Kimzelius äntligen komma ut med en ny spännande uppföljare i sin 17 böckers serie som handlar om Theo och Ramona. Har ni inte läst någon av dessa 17 så är det nästan ett måste. Oavsätt om du är 10 eller 88år gammal så kommer ni älska böckerna. Inte bara att man får en underbar stund med en bra bok att läsa utan du lär dig även massa historia. Själv har jag under många provtillfällen andvändt mig av Kims fakta del som hon alltid skriver ut i slutet av sina böcker som är för vetgiriga och detta har hjälpt mig en lång väg i mitt skolarbete. Nu sist hade vi ett historieprov om Snapphanar och självklart begav jag mig direkt till bibloteket och lånade både "Snapphanar" och "Snapphaneresan". Så ett tips för alla er som kanske tycker att de ni får av lärarna är för komplicerat att förstå eller att ni tycker historia är svårt så rekomenderar jag verkligen att låna Kims böcker för helt plötsligt får hon historia att bli så mycket roligare att läsa om. Nedanför tänkte jag skriva alla böckers namn för er som är lite sugna på detta.
  1) Tillbaka till Pompeji
  2) Jag är ingen häxa
  3) Faraos förbannelse
  4) Den gömda Inkastaden
  5) Vikingaträl
  6) Svarta döden
  7) Snapphanar
  8) Giljotinen
  9) Riddarsvärdet
10) Det glömda kriget 1808-1809
11) Snapphaneresan
12) Kinesiska draken
13) Theos Pompeji
14) Boudicas strid mot Ramona
15) På liv och död i andravärldskrigets skugga
16) På flykt från andravärldskrigets fasa
17) Mayafolkets hemlighet

Sedan kommer då den 18 efterlängtade boken "Persiens pärla" 15 augusti 2013.
Besök gärna Kims hemsida som ni kan hitta Här. Sen måste jag bara skriva en liten rolig sak som min underbara kompis sa när vi hade provet om snapphanar som jag nämde tidigare. Vi satt och förhörde varandra på provet så att vi båda skulle lära oss. Så jag ställde henne en fråga som löd: "Varför kallades snapphanar för snapphanar?" Och hennes svar var bara för roligt. "Ja... de var för att dom stal höner" hahaha:D ibland måste man bara skämta till de för att det ska bli kul.



Inga kommentarer: